Ülkemiz çalışanlarının hayatına 1988 yılı Nisan ayında “zorla” giren zorunlu tasarruf uygulaması 8 Haziran’dan itibaren yapılacak 10.Taksit ödemeleriyle tarihin tozlu raflarına taşınıyor. 18 yıldır hayatımızda olan ve milyonlarca çalışanı yakından ilgilendiren bu fonun tasfiye işlemi hak sahiplerine yapılacak 10. taksit ödemesiyle son bulacak.
Son bulmasına bulacak ama bu fonun mağdurları olan yüz binlerce hatta milyonlarca çalışan 18. yılda hala çaresiz. Çünkü sonuna gelinen fondan hala tek kuruş alamamış hak sahipleri var. Bırakın para almayı kendilerinden yıllarca kesinti yapılmış, buna karşın TTF hesap numaralarını dahi bilmeyenler var.
Bu arada kısmen yani çeşitli nedenlerle eksik nema almış hak sahiplerini de unutmamak gerekiyor. Bunlarında sayısı azımsanmayacak düzeyde.
– Peki, ama şimdi bu ulaşılamayan hesaplardaki ana para ve nemalar, eksik ödenen nemalar, kısaca hak sahiplerine ödenmeyen tutarlar ne olacak?
– Devlet vatandaşından yıllarca (onların adına tasarruf yapmak adına) zorla kestiği bu paraları sahiplerine ödemediğinde ortaya çıkan durumu nasıl isimlendireceğiz?
– Bu fonda kalan paraların hak sahipleri daha kaç yıl süreyle hak arayabilecekler? Yoksa hak arayamayacaklar da Ziraat Bankasındaki paralar Devlete mi intikal edecek?
Bu sorularımıza dileriz önümüzdeki günlerde yanıt bulabiliriz. Ümidimiz bu fondan kimsenin tek kuruş alacağının kalmamasıdır. Zaten Devlet ciddiyetine yakışanda vatandaşın bir kamu bankasında duran tasarrufunu kendisine iade etmesidir.
Bütün bu sorular bir yana biz yıllardan beri çeşitli yayın organlarında, gazetelerde, internet sitelerinde bize bu konuyla ilgili gelen sorulardan derlediğimiz bir çalışmayı aşağıda ilgilerinize sunuyoruz. Dileriz başka benzer fonlarımız olmasın.
TTF ‘DE EN SIK KARŞILAŞILAN SORUNLAR
TTF’ de en sık karşılaşılan sorunları internet ortamında yanıtladığımız soruların ışığında kategorize ettik ve bu sorunlara karşı nelerin yapılması gerektiğini açıklamaya çalıştık. Ancak şunu hemen belirtelim ki bu konudaki sorunlara kesin çözümler önerebilmek hiçte öyle kolay değil kapanan iş yerleri, ödenmeyen primler, verilmeyen 3 aylık şahıs icmal bordroları. Bir tarafta Ziraat bankası diğer tarafta primlerin tahsil ve takibinden sorumlu SSK diğer tarafta nemalandırma oranlarını belirleyen Hazine kısaca TTF gerçekten sorunlar yumağı. Üstelik Ziraat Bankası Genel Müdürlüğü öyle her başvuruya hemen yanıt vermiyor bilginiz olsun.
TTF Numarasını bilmeyenler
Bu kategoriye girenlerin Önce çalıştıkları kurumlarına, alamazlarsa Ziraat bankasına başvurmaları gerekiyor. Şubeler numara vermiyorlar numaralar Ankara’ dan öğreniliyor. Adres: TC. Ziraat Bankası Genel Müdürlüğü-Sistem Servisleri Müdürlüğü-TTF Hesapları-Tandoğan /Ankara Bu adrese yazılı bir başvuru yapılması gerekiyor.
Birden çok TTF numarasına sahip olanlar
Bu durumda olanlar numaralarını birleştirmek zorundalar aksi halde banka ödeme yapmıyor. Birleştirme işlemleri Ankara merkezden yapılıyor. Yine yukarıdaki adrese her iki TTF kartının da bir fotokopisinde ekleneceği bir dilekçe yazılarak aynı adrese gönderilecek.
İşyerleri kapanan tasfiye olanlar
Bu durumda olanlar belgelerine ulaşamayacakları için Ankara Ziraat bankası merkez şubesine başvurmalılar. Adres yine aynı T.C. Ziraat Bankası Genel Müdürlüğü-Sistem Servisleri Müdürlüğü-TTF Hesapları-Tandoğan/Ankara
Primleri ücretinden kesildiği halde bankaya yatmamış olanlar
Yatırılmayan primleri takip ve tahsilinden SSK sorumlu dolayısı ile yatırılmayan primleri işverenlerden SSK tahsil edecek çalışanlardan bu konuda SSK’ya başvuruda ve ihbarda bulunabilirler. Ayrıca primlerin tahsil edilmemesi sebebi ile çalışanlar SSK’ya zarar davası açabilirler.
Üç aylık şahıs icmal bordroları bankaya verilmemiş olanlar ( Eksik anapara ya da nema alanlar )
En çok sorun bu bordroların Ziraat bankasına verilmemesinden kaynaklanıyor. Bu bordrolar verilmediğinde banka hak sahiplerinin hesaplarına prim tutarlarını giremiyor buda eksik nema ya da anapara almalarına neden oluyor. Bu konu işverenlerin sorumluluğunda olduğundan çalışanlar bu konuda çaba sarf etmek zorundalar takipçi olacaklar gerekirse kuruluşu SSK’ ya ya da ilgili yasal kuruluşlara şikayet edecekler.
Çalıştığı halde Emekli görünenler
Bu Ziraat bankasının ya da İşverenin hatasından kaynaklanan bir problem bu durumda olanlar Ankara’ya itiraz dilekçesi yazarak durumlarının düzeltilmesini isteyecekler. Dilekçeye TTF kart fotokopilerini, itirazlarının dayanağı olabilecek belgelerin bir suretini eklemeleri faydalı olacaktır.
Anayasa mahkemesinin iptal ettiği 2 fıkra çerçevesinde daha önce sadece kendi katkı paylarını alarak fondan çıkanlar
Bu durumda olanlar artık fondan çıktıkları için hak iddia edemeyecekler. İade yasası zaten onları kapsamıyor.
TTF Numarası başkasının numarası ile karışmış olanlar
Bu da Ziraat bankasının ya da İşverenin hatasından kaynaklanan bir problem bu durumda olanlar Ankara’ya itiraz dilekçesi yazarak durumlarının düzeltilmesini isteyecekler. Dilekçeye TTF kart fotokopilerini ve itirazlarının dayanağı olabilecek belgeleri (nüfus fotokopisi vb.) eklemeliler.
Ana para ya da nemaları beklediklerinin altında olanlar
Bunun birden çok nedeni olabilir, daha önce işyeri kayıtlarını dikkate alan ve ödemeleri buna göre yapan Ziraat Bankası artık ödemeleri kendi kayıtlarına göre yapıyor. Geçmişte kendi işyeri kayıtlarına göre daha yüksek tutarlarda nema alan hak sahipleri şimdi daha düşük anapara ya da nema alıyorsalar bunun şu nedenleri olabilir: 3 aylık şahıs icmal bordroları işverenler tarafından verilmemiş ya da eksik verilmiş, bazı dönemlere ait primler ödenmemiş, ya da hiç prim ödenmemiş, şahıs hesaplarına hatalı giriş yapılmış olabilir. Banka hesabında görünen parayı almak eksik alınan haktan vazgeçmek anlamına gelmiyor. Sadece görünen parayı alıp daha sonra itiraz etmek de mümkündür.
Emekli olanlar vefat edenler
Bu gruba girenler gerekli olan evraklarla (emekli cüzdanı, TTF kartı, vatandaşlık numarası, kimlik) başvurdukları takdirde ana para ve nemalarını bir seferde geri alabilecekler. Vefat edenlerin yasal mirasçılarının mahkemeden alacakları veraset ilamı ile başvurmaları gerekmektedir.